Het vinden van een nieuwe baan kan erg veel tijd en moeite kosten. En wat is er nou erger dan in een bedrijf terechtkomen of een functie krijgen die je helemaal niet leuk vind, vooral nadat je er zoveel tijd in hebt gestoken. Hieronder volgen een aantal tips voor het vinden van een baan. Als eerste en zeker ook belangrijkste: zoek een baan die bij je past. Het klinkt natuurlijk vrij logisch, toch zijn er veel mensen die naar banen zoeken die helemaal niet bij hun passen. Soms ligt de functie dan ook ver boven hun niveau, of juist eronder. Voordat je begint met solliciteren moet je dus eerst opzoek naar wat je zelf wil en wie jij bent. Let in dit proces ook op, op wat jij goed kan. Het is belangrijk dat je je cv continue up-to-date houdt. Zorg ervoor dat in jouw cv je kwaliteiten goed naar voren komen en geef een duidelijke uitleg van wat je gedaan hebt bij je vorige baantjes. Geef ook aan wat je bijzondere eigenschappen zijn. Kortom: zorg ervoor dat je cv een goed beeld geeft van wie jij bent, zodat je cv goed komt te staan op vacaturesites. Met een goede cv verhoog je namelijk de kans om gevonden te worden. Maak gebruik van je persoonlijke netwerk bij het vinden van een baan. De meeste banen worden namelijk nog steeds gevonden via je eigen familie, vrienden of kennissen. Op vacaturesites heb je de optie om je zoekopdracht op te slaan, bijvoorbeeld als je gezocht hebt op een schuldhulplener vacature of vacatures gemeenten. Wanneer je dit doet krijg je elke nieuwe vacatures direct in je mailbox. Zo hoef je niet elke dag naar banen te zoeken en krijg je toch voor jou geschikte vacatures opgestuurd via de mail. Het is ook aan te raden om niet te veel sollicitaties tegelijk uit te zetten. Je kunt zo niet je aandacht op alle vacatures richten en kun je je niet goed voorbereiden op alle sollicitatiegesprekken. Focus je daarom op de belangrijkste en meest interessante vacatures voor jou en zorg dat je hier aan je energie insteekt. |
https://professionalpartners.nl/ |